نقشهای متنوع روانشناسی بر دیابت

 4 اکتبر2016- به گفته‌ی محققان، روانشناسی نقش حیاتی در مقابله با دیابت بازی می‌کند، مجموعه‌ای از مقالات که بر بیماریهایی که با قدرت ذهن در ارتباطند، تمرکز دارند، در یک نسخه‌ی ویژه از مجله‌ی روانشناسی آمریکا Diabetes and Psychologyمنتشر گردید.

در این مقاله به بررسی اسناد و مدارک فعلی و بالقوه‌ی علم روانشناسی بر سلامت افراد در معرض خطر بیماری دیابت پرداخته شد.

ده مقاله در این شماره‌ی ویژه بر موضوع درک دیابت و نقش روانشناسی در پیشگیری و درمان و همچنین روانشناسی، فن‌آوری و مدیریت دیابت متمرکز بود.

 موضوع دیابت توسط Deborah Wiebeو همکارانش در دانشگاه Utahبازنگری شد، در این بازنگری بر تأثیرات مثبت ومنفی مدیریت ارتباط خانوادگی، دوستان و همسران بر دیابت تمرکز شده بود. نقش شرایط روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال در خوردن غذا، فاکتور دیگری است که نقش پیچیده‌ای درمدیریت دیابت بازی می‌کند.

 سایر جنبه هایی که در این مقاله بحث شده بود شامل نقش تغییرات فن‌آوری، پایبندی به درمان و برنامه‌های مداخلات رفتاری  بود.

 دکتر Hunterاز موسسه‌ی ملی دیابت، گوارش و بیماریهای کلیوی که بخشی از موسسه‌ی ملی بهداشت است، گفت: دیابت یک بیماری شایع، مزمن و پرهزینه است که میلیونها نفر از افراد در ایالات متحده و سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است و تعداد بسیار زیادتری نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 او افزود: عوامل رفتاری، روانی و اجتماعی نقش مهمی در تأخیر یا پیشگیری از دیابت نوع 2 و مدیریت فردی بیماران و مهارت‌های مقابله با عوارض این بیماری (دیابت نوع 1 و 2) به منظور جلوگیری یا تأخیر این عوارض بازی می‌کنند، تحقیقات روانشناسان و پژوهش‌های روانشناختی نقش مهمی در بهبود اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از دیابت دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/the-role-of-psychology-plays-a-varied-role-in-diabetes-91043564.html